Followers

Pages

16 July 2015

Ramadhan Di Palam



Hai semuaa! Alhamdulillah, masih Allah beri aku kesempatan update entry baru. Jadi untuk entry kali ini aku nak bercerita atau berkongsi pengalaman berpuasa di Uitm Puncak Alam (Palam). Tak la banyak sangat pun nak share, sikit-sikit la. Hehe.

Tahun 2015. Puasa. Hostel life. Well, this year is the sixth year I've been fasting without my family, especially the first day of fasting. But not all the first day, okay because I don't remember the exactly times I with my family on the first day. Okay, ayat aku pun dah macam hmmmm... Tak faham kan? Okey, abaikan. Haha. So, seronoknya puasa kat sini. Apa yang seronoknya? Actually biasa je. Haha. But fasting here is a bit differences. This difference, is directly we can see what it is. Of course, plus I'm ex boarding student. So, what's the differences? Haaa let me tell you guys. The difference is fasting here, everything is on our own. Maksudnya?? Money laa. Kalau asrama dulu, makanan dah ready served pun untuk kita. Tinggal nak ambil je. Duduk u ni, mana ada macam tu dah. Kat sini, duit melayang laaa... Nama pun duduk universiti, tanggung sendiri la. So, kat sini ada la jugak bazar, tapi kecik je. Itupun dalam 10 gerai kot, less or more. Kalau nak beli makanan untuk berbuka, boleh la beli kat bazar ataupun kafe. Harga kira standard la untuk student.

Haaa, but then there's something you have to know. Kalau rasa nak beli makanan kat kafe tu, beli la awal-awal. Actually, boleh je nak beli lambat tapi nanti ramai laa. Kadang-kadang pukul 5.30 pun dah ramai. Okey, aku tak ingat pun pukul berapa sebenarnya tapi lebih kurang la. Normally, kedai yang mendapat sambutan hangat tu la yang ramai sangat and you have to encounter those people yang memang pehhh. Sesak. Nak masuk beli lauk, memang kena redah. Lepas tu, beratur nak bayar pulak. AND, kalau boleh kena sediakan duit kecil sebab kadang-kadang tu orang tu takde duit kecil nak bagi baki. Oh ya, nak makanan free pun ada. Aku baru teringat. Nak jimat duit, there's only one place. Surau Ibnu Sina. Haa, kat situ nak makan free ada. Iftar percuma. Aku tak pernah pergi lagi, haha. Tapi kawan aku kata makanan dia sedap. Tapi kat situ, kita berbuka dengan kurma and air je dulu lepas tu solat maghrib. After solat, baru kita makan makanan yang enak. Hihi. 

So far, tak ada kes la makanan tak cukup untuk berbuka. Alhamdulillah, semua cukup makan. Selalunya aku beli makanan after class sebab kelas aku habis petang. Tapi macam rabu and khamis aku habis kelas awal, so aku akan stay perpustakaan or they called it PTAR (Perpustakaan Tun Abdul Razak). And normally, that time aku ada discussion group sama ada biology, chemist atau physics. Discussion lab report. So after class aku baru beli, Sebab kalau aku dah naik bilik, aku malas nak turun balik. Hihi. Aku selalu buka kat bilik je. Buka dengan classmates aku setakat ni aku rasa dua kali kot. Buka dengan kawan satu sekolah pun dua kali je kot. Susah kot sekarang ni aku nak jumpa ex-ex gemencheh ni. Semua busy termasuklah aku. Yang engine pun sama. Biasalah, nama pun budak u mana tak busy. Kat sini kadang2 banyak jugak macam ceramah-ceramah, forum, sempena bulan ramadhan ni. And, time ni la selalunya student datang sebab nak dapat kupon. Kupon tu untuk markah koku tak silap aku. Hmmm, okey. Then apa lagi ek?

Oh okey, after this aku akan attach some pictures jugak, saja nak share dengan korang. So I think there's nothing to say anymore. I don't have any idea what to share with you guys. Heee... So let's end till here. Till we meet again, okay? Update Ramadhan pun lambat dah ni, haha. Hmm takpe. Lepas ni update cerita pasal raya la pulak kot. Hehe. InsyaAllah, ada masa aku update. Well, Selamat Hari Raya you guys and eat well =)

Time ni kami iftar bersama-sama coz one of my classmate akan berpindah so this is as last time la together. Esoknya tu is last day so celebrate hari first day ramadhan =) Oh ya, that girl depan sekali tu yang akan berpindah. 





Yang tengah tu, is our mentor ^_^

Nah, this is an example the program that they organized for the students, plus with the coupon. 

Okay, that's all. Thank you =)


Psstt, pssttt :
(Beware everyone, after this ramadhan there's thing that had been escaped from their prison. Beware guys, that devil coming back.. Huhu )

Fihifzillah everyone ^_^
HAPPY EID !


2 comments:

  1. kawan saya pun rmai study dekat PALAM ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ouhh yeke? ramai jugak kat sini yg dari kelantan. hihi. silap2 saya kenal hehe.

      Delete

Hi there! Feel free to drop your comment here. ^^

Thanks a lot! ♥

Newer Post