Followers

Pages

1 June 2014

Bicara Seindah Pelangi ..

Hey ! hey! I'm back. Cehh, ada orang heran ke? Tak kisahlah.. My story, so its up to me. Ok, macam menarik je tajuk kali ni. Ye ke? Atau aku sorang je rasa macam tu? So, kali ni aku nak bawa isu.... ( isu?? kenapa tetibe? ) Haha, takdelah isu mana pun. Saja nak share story. Well, kali ni aku nak share story tentang bicara seorang lelaki remaja, yang juga bergelar pemimpin, pelajar juga sahabat aku di sekolah. Masa tu, dia sekadar ingin memberi peringatan atau tazkirah ringkas yang umum namun, bagi aku cukup ringkas, mendalam dan tak terlalu direct. Sebab apa? 
Kerana.... Kata-katanya penuh dengan kiasan, bicaranya bisa membuatkan hati kita cair mendengarnya, tenang mendengar bicaranya, dan kata-kata yang penuh dengan peringatan yang bermanfaat. Sejujurnya, aku suka bila dia berbicara.  ( Wehh, apasal ayat skema semacam dan berpuitis pulak ni... haha ) Over je lebih. Okeylah, nanti lama pulak aku berpuitis karang. So, nak tahu tak apa yang dikatakan oleh sahabat aku ni? Jom kita tengok! ( tapi ayat ni ayat aku la and of course la ada penambahan dari aku sikit. hehe. Aku tak ingat sangat sebiji-sebiji ayat dia. Asal faham sudah la, kan? ) 
# " Hidup kita ni, tak lama kawan-kawan. Bila-bila masa je kita ni boleh mati, bila-bila masa je Allah boleh tarik nyawa kita. " 
# " Jangan buat maksiat. Kawan-kawan sekalian, kita ni sebagai muslimin dan muslimat, kena jaga diri. Jaga aurat. Jaga batas muamalah kita antara lelaki dan perempuan. "
# " Kepada muslimin sekalian, muslimat ni ibarat air mutlak. Kalau kita campur dengan mustakmal kawan-kawan, maka rosaklah air tersebut. Begitu juga wanita. Muslimat ni kena dihormati, dijaga agar tidak rosak. Jadi muslimin sekalian, jagalah muslimat. Jangan kita rosakkan muslimat ni.  Kerana muslihat ni merupakan perhiasan dunia... "
So, itulah antara isi bicara dia yang saya ingatlah. Itupun sebenarnya ayat saya sendiri. Saya ambil point, then elaborate sendiri. Cehh, suka hati je. But, yang ketiga tu untuk perumpamaan tu, itu memang dia sendiri yang bagi. Itu yang aku ingat, perumpamaan yang dia bagi. And, banyak lagi sebenarnya kata-kata dia yang bagi aku indah dan bermanfaat bagi yang mendengar. Jadinya, sebagai seorang Islam yang sayang akan saudara Islamnya yang lain, hopefully sedikit sebanyak benda ni akan menjadi satu peringatan dan dakwah yang berguna serta berkesan, InsyaAllah. 
Diharapkan kepada semua yang membaca entry ni, dapatlah ambil iktibar ok? Dakwah ni tak kira apa jua cara, medium yang kita boleh guna asalkan benda tu tak salah di sisi agama dan undang-undang. So, kali ni tak mahu panjang2, setakat ni jelah. Walaupun sikit, tapi biar bermanfaat. Hee... (:
bicara seindah pelangi.. bisa mencairkan setiap hati yang mendengar.. setiap tutur kata yang dilempar.. kerana setiap bicaranya, mengingatkan kita kepada Maha Pencipta..
Subhanallah.. 

Love from me as always,

No comments:

Post a Comment

Hi there! Feel free to drop your comment here. ^^

Thanks a lot! ♥

Newer Post